María Sancho-Arroyo, Spaanse kunstkenner en veilingsmeester, publiceerde zopas een boek over haar carrière. De auteur vertelt er alle geheimen van de mysterieuze kunst- en veilingwereld. Ook het verhaal van een oudere dame die zonder dat ze het besefte een meesterwerk aan de keukenmuur had hangen, beroert de gemoederen.
María Sancho-Arroyo werd geboren in Zaragoza en studeerde er later Chemische Wetenschappen. Een studie waarmee ze meer dacht te verdienen dan met haar grootste passie: kunstgeschiedenis. Het leven gaat echter zijn richting. Tegen alle verwachtingen in vond María de manier om beide passies te combineren. Ze stortte zich op de chemische analyse van kunstwerken om te zien of de werken echt of vals waren.
María’s carrière begon in het kunstmuseum van Catalonië en bracht haar zelfs naar het Louvre. Uiteindelijk werkte ze 22 jaar voor het bekende veilinghuis Sotheby’s in Londen en New York. In haar nieuwe boek ‘Investering of passie’(Inversión o pasión?) beschrijft ze de kunstwereld van binnenuit. Hoe schat je een werk naar waarde? Wat zijn de mechanismen van een veilinghuis? Hoe beheert een museum haar collectie?
De auteur beschrijft onder meer hoe de globale kunstmarkt sinds 2000 verdrievoudigde in waarde. Op ruim twintig jaar is kunst een investering en een belangrijk statussymbool geworden. Spanje is een kleine speler op de markt, goed voor 1% van het totaal. Ondanks haar excellente universiteiten en musea, zijn er namelijk relatief weinig grote kunstverzamelaars.
Het meest bijzondere verhaal in het boek van María Sancho-Arroyo is dat van een oude vrouw in Parijs. Ze had een kunstwerk in haar keuken hangen waar ze zelf weinig waarde aan hechtte. Uiteindelijk bleek het om een werk van de Italiaanse grootmeester Cimabue te gaan. Het werk werd geveild voor een slordige 24 miljoen euro. Van een aangename verrassing gesproken.