Kun je echt een boete krijgen als je in Spanje met een dikke jas achter het stuur zit?
Het dragen van een dikke winterjas tijdens het autorijden kan in Spanje een boete opleveren. De Guardia Civil, de Spaanse verkeerspolitie, waarschuwt automobilisten dat deze kleding de bewegingsvrijheid beperkt en de werking van de veiligheidsgordel kan belemmeren. Dit geldt ook voor het dragen van handschoenen, sjaals of zware schoenen, die eveneens invloed kunnen hebben op een veilige rijhouding.
Hoewel er in de Spaanse verkeerswet geen expliciet verbod staat op het dragen van specifieke kleding, verwijst artikel 18.1 van het Reglamento General de Circulación naar de verantwoordelijkheid van bestuurders om hun bewegingsvrijheid en zicht te waarborgen. Als een politieagent oordeelt dat een dikke jas een veilige rijstijl belemmert, kan een boete tot 200 euro worden uitgeschreven.
De waarschuwing komt in lijn met eerdere campagnes tegen onveilige gewoonten, zoals het rijden met slippers of zonder shirt in de zomer. Het doel is niet om moderegels op te leggen, maar om de veiligheid van zowel bestuurders als andere weggebruikers te garanderen. Vooral voor kinderen in kinderzitjes kan een dikke jas de werking van veiligheidsgordels ernstig beïnvloeden.
Het advies van de Guardia Civil is dan ook om zware winterkleding uit te trekken zodra je in de auto stapt. Dit verhoogt niet alleen je comfort, maar zorgt er ook voor dat je beter kunt reageren op onverwachte situaties. Bovendien vermijd je zo het risico op mogelijke boetes.
Blijf SpanjeVandaag volgen! Vond je dit een interessant artikel? Voeg ons toe als voorkeursbron op Google Nieuws, meld je aan voor de dagelijkse nieuwsbrief of volg ons op WhatsApp and Facebook. Zo mis je nooit de belangrijkste updates uit jouw favoriete regio in Spanje.