SpanjeVandaag is de eerste en grootste digitale krant met actueel en dagelijks nieuws over Spanje in het Nederlands.

Dit verkeersbord kan je een boete van honderden euro’s opleveren in Spanje, maar wat betekent het?

Door Remco Stoffer | 9 maart 2026 om 06:15 | 2 min. leestijd
Bijgewerkt op: 14 juni 2026 om 17:11
Dit verkeersbord kan je een boete van honderden euro’s opleveren in Spanje, maar wat betekent het?
© canva / stock & DGT

Laatst bijgewerkt op 14 juni 2026 om 17:11 door Remco Stoffer

De Spaanse verkeersdienst DGT doet een dringende waarschuwing voor een verkeersbord dat velen nog niet goed weten te interpreteren. Het betreft een blauwe rechthoek met een witte ruit erin. Personen die dit bord negeren, lopen het risico een boete te krijgen van maximaal 200 euro. Wat is echter de betekenis van dit nieuwe verkeersbord, dat ook in Frankrijk wordt toegepast?

Het verkeersbord geeft aan dat men zich op een speciale VAO-strook bevindt (Vehículos de Alta Ocupación). Deze strook is bedoeld voor voertuigen met meerdere inzittenden, doorgaans minimaal twee. In bepaalde regio’s is het zelfs vereist dat er drie personen in de auto aanwezig zijn. Echter, veel bestuurders zijn zich hiervan niet bewust en rijden er doorgaans met zijn tweeën of alleen. Naast voertuigen met meerdere inzittenden is het ook toegestaan voor motoren, taxi’s (op voorwaarde dat zij passagiers vervoeren), bussen en voertuigen met een ECO- of 0-emissiesticker om gebruik te maken van deze rijstroken. Derhalve is het soms toegestaan om er alleen op te rijden, maar dit is enkel toegestaan met het juiste type voertuig.

De doelstelling van deze stroken is om het verkeer efficiënter te laten doorstromen en om de vervuiling te reduceren. Door het gezamenlijk gebruik van voertuigen vermindert het aantal auto’s op de weg, hetgeen bijdraagt aan het verminderen van files en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

De DGT heeft aangekondigd dat zij de controles zullen intensiveren. Er zullen camera’s worden ingezet en de politie zal extra aandacht besteden aan deze situatie. Indien men onterecht gebruikmaakt van een dergelijk rijstrook, kan men rekenen op een aanzienlijke boete.

Spanje past zijn verkeersregels geleidelijk aan om deze te harmoniseren met die van andere Europese landen. Het witte ruitje op blauwe achtergrond, dat in Frankrijk al geruime tijd gebruikelijk is, begint ook in Spanje steeds vaker weerklank te vinden, zij het nog in beperkte mate. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de uniformiteit binnen de EU te waarborgen.

Tot op heden waren Spaanse bestuurders gewend aan verkeersborden zoals de S-51b, welke een pictogram bevat en het minimumaantal inzittenden vermeldt. Door de Europese harmonisatie zal het blauwe bord met ruit in toenemende mate zichtbaar zijn. Volgens de DGT draagt deze uniformiteit bij aan het gemak voor bestuurders die tussen verschillende landen reizen.

Blijf SpanjeVandaag volgen! Vond je dit een interessant artikel? Voeg ons toe als voorkeursbron op Google Nieuws, meld je aan voor de dagelijkse nieuwsbrief of volg ons op WhatsApp and Facebook. Zo mis je nooit de belangrijkste updates uit jouw favoriete regio in Spanje.

Toegankelijkheid